Meditatie is als vaccinatie

Al jaren mediteer ik en zoek ook regelmatig de stilte op door de natuur in te gaan of een meditatie retraite te volgen. Deze periodes van verstilling heb ik nodig, anders hol ik maar door. Dan ben ik gejaagd en verkrampt in wat ik doe. Door de verstilling kan ik afstand nemen van situaties, ik kan er helderder naar kijken en vanuit een ruimere blik beslissen wat en wanneer ik iets doe.

Maar …. ieder keer als ik ga zitten in stilte en mijn blik naar binnen richt, komt er van alles op me af. Ik maak me nóg meer zorgen over alles wat ik moet doen en maak actielijstjes in mijn hoofd. Ik denk aan anderen en probeer oplossingen te vinden voor hun problemen. Het wordt helemaal niet stil en rustig, eerder het tegendeel, nog meer lawaai in mijn hoofd. Help! Het advies dat je vaak hoort is je aandacht dan te richten op je ademhaling, vooral je aandacht naar je buik te brengen. Dat helpt om je gedachten los te laten, ze te laten zijn voor wat ze zijn.  Je denken gaat dan niet met je op de loop.

Door er veel over te lezen, weet ik inmiddels dat de aandacht naar je adem brengen belangrijk is, zowel voor je geest als je lichaam, maar …. ik kan het nooit lang volhouden. Na een minuut of 10 lukt het niet meer om te blijven zitten en sta ik op om iets te doen. Wat mij beter lukt is mantra meditatie. Dat is een woord of een kort zinnetje dat je herhaalt. Bijvoorbeeld het woord ohm,  Jesu, shalom, liefde of ‘ja nu’. Voorbeelden van mantra’s in de vorm van een korte zin zijn de bekende boeddhistische mantra ‘Moge alle levende wezens vrede vinden’ of  het Jezus gebed in de christelijke traditie.

Een mantra herhalen is een activiteit van je denken. Hoe kan dat nu helpen om je gedachten los te laten? Dat maakt het toch erger? Wat je doet is net als bij een vaccinatie. Je dient een beetje extra van de stof toe waarvan er al teveel in het lichaam is. Bij vaccinatie zijn dat  ziektebacillen en bij de mantra woorden. Die maken de situatie eerst erger, maar dan verbetert hij. Zo is het ook bij mediteren met behulp van een mantra.

Het mooie van mantra meditatie vind ik dat je het herhalen van de woorden kunt doen op het ritme van je ademhaling. Dan volg je ook je adem. Neem bijvoorbeeld het woord ‘shalom’ dat bestaat uit twee lettergrepen. Bij de eerste lettergreep ‘sha’ adem je in en bij de tweede lettergreep ‘lom’ adem je uit. Of je spreekt beide lettergrepen uit bij de inademing en bij de uitademing focus je alleen op je adem. Zoek je eigen ritme hierin.

Alle grote spirituele tradities kennen deze vorm van meditatie. De mantra kun je ook gedurende de dag vaak herhalen, bijvoorbeeld voor je een vergaderruimte binnengaat, of staat te wachten bij de lift, of wanneer je iets aan het opruimen bent. Het helpt je uit je gedachten te gaan en je te verbinden met de diepere werkelijkheid in jezelf, de Essentie. Vanuit die ruimte van mededogen kun jij je op een dieper niveau verbinden met anderen en dienstbaar zijn. Meditatie gaat niet om een direct en meetbaar resultaat. Mediteren is als water geven aan een plant. Het water verdwijnt in de grond en je ziet het niet meer. Maar onzichtbaar in de aarde gebeurt er veel. Het water is voeding voor de wortels en zorgt ervoor dat de plant mooie  bloemen voortbrengt.  Hoeveel en wanneer moet je aan moeder natuur overlaten.

Gepubliceerd op door Diet van Borselen

Onderwerp